trešdiena, 2011. gada 19. oktobris

Jaunās Saeimas trešā diena (un arī par zaķiem)

Labrīt, lasītāji!

Vakar vakarā radio raidījumā intervēju jaunievēlēto Saeimas priekšsēdētāju Solvitu Āboltiņu, un intervijas laikā viņa pateica pāris interesantu lietu. Jautāta par to, kāpēc no teorētiskām 56 balsīm spīkera vēlēšanās Valdis Zatlers iepriekšējā dienā ieguva tikai 46 un pēc tam 45, spīkere teica, ka visticamāk "nē" balsis nākušas no visiem blokiem. Šorīt izrādās, ka tā tas visticamāk tomēr nebija. Tā dēvētā "olšteiniešu" grupa uzrādīja ar mobilo telefonu fotografētas balsošanas lapas, lai pierādītu, ka visi seši balsoja "par." Zatlera Reformu partijas (ZRP) pārstāvji laikrakstam Diena liecināja, ka protams ir balsojuši par savas partijas līderi. Savukārt tajā pašā Vienotībā atradās divi deputāti, kuriem vismaz pietika godaprāta atzīt, ka jā, viņi balsojuši "nē" (viens teica, ka tas bija pateicoties "svētdienas notikumiem," otra atteicās atklāt savu motivāciju) un strīpiņa deputātu, kuri atteicās atklāt balsojumu kā tādu. Taču kopumā Dienas aptaujā izrādījās, ka Zatlera atbalstīšanu esot apliecinājuši 49 deputāti. Tātad -- vismaz trīs no "gudrajām galvām" kārtējo reizi vienkārši un rupji meloja. Tas pats stāsts, kā ar Maizīša noraidīšanu, būtībā tas pats stāsts, kā ar Ļeņina baļķi. Nožēlojami. Melošana vēlētu amatpersonu starpā varbūt nav nekas neierasts, bet nožēlojami tas ir vienalga.

Otra lieta, ko stāstīja spīkere: Vakar topošās koalīcijas ļaudis ciemojušies pie Valsts prezidenta, un viņš licis saprast, ka modelis "50 koalīcijas biedru + 6 šķeltnieki" nav tas modelis, kuram viņš varētu uzticēt valdības veidošanu. Būs jāmeklē alternatīvas. Bildu, ka alternatīvu patiesībā ir divi -- ņemt koalīcijā "zaļos zemniekus" vai ņemt koalīcijā Saskaņas centru. Spīkere smaidīja, bet neko tālāk nestāstīja. Šorīt jau sākam redzēt procesa aprises. Atsevišķi "olšteinieši" teikuši, ka varbūt varētu partijā atkal iestāties, viens no ZRP smagsvariem Vjačeslavs Dombrovskis teicis, ka aizgājēji esot "nozombēti" un tāpēc "divi, trīs, maksimums četri" varētu partijā atgriezties. "Maksimums četri" koalīcijas balsu skaitu atkal palielinātu līdz 54 -- nekāds dižais vairākums tas nebūtu. Otrs mūsu politikas Dombrovskis -- tas, kuram joprojām šķiet esam labākās izredzes turpināt premjerministra darbā -- ir teicis, ka "olšteiniešiem" būtu vai nu jāatgriežas partijā vai arī jānoliek mandāts un jādod vieta citiem, viena no "disidentēm" ir teikusi, ka to viņa ir gatava apsvērt, savukārt, pats Olšteins, kurš acīmredzot lielās politiskās staigāšanas kontekstā nolēmis sacensties ar tādiem vēsturiskiem smagsvariem, kā Šlesers, Grostiņš un Ameriks (izcilu pārskatu par politiskās staigāšanas vēsturi šodien Delfos piedāvā Lato Lapsa -- iesaku sameklēt un izlasīt) -- Olšteins, lūk, ir saslējies un paziņojis, ka viņš, iespējams, veidos jaunu partiju. Atcerēsimies, viņš ir tas cilvēks, kurš pēc Valsts prezidenta vēlēšanām pameta Vienotību un pieslējās "zatleriešiem." Nu viņš ir aizgājis arī no "zatleriešiem," bet veidot jaunu partiju? Diez vai te sanāks Repše vai Šķēle, drīzāk sanāks Māris Gulbis ar saviem pagalam neveiksmīgajiem "Jaunajiem demokrātiem," piedevām, uz ko īsti Olšteins šādu partiju mērķētu? Pašvaldību vēlēšanas vēl patālu, nākamās Saeimas vēlēšanas, ja šai Saeimai izdosies nostrādāt visu paredzēto laiku (ko gan ar drošu pārliecību prognozēt nevar) -- vēl pavisam tālu.

Bet Dievs ar Olšteinu un viņa ambīcijām. Nekur nav pazudis tas, ka Latvijai par visu vairāk ir vajadzīga sakarīga un darboties spējīga valdība. Par gatavību vadīt valdības veidošanu runājis Nils Ušakovs. To var saprast, jo viņš kopā ar Urbanoviču sava elektorāta acīs patlaban ir visai kritiskā situācijā. Brīdī, kad Zatlers runāja par "tankiem," abi Saskaņas centra līderi bija aktīvi atteikušies bezmaz no visa tā, kas priekšvēlēšanu laikā tapa sasolīts, bet vienalga galu galā viņiem tika iedots kurvītis. Tik tuvu beidzot tikt varas kloķiem, bet tomēr pazaudēt kāroto kumosu? To vēlētāji varētu nesaprast arī tad, ja pensionāri autobusā var braukt par velti.

Taču, reāli izveidot valdību SC diez vai izdotos. Kopā ar "zaļajiem zemniekiem" vien balsu (paldies Dievam!) nepietiek, savukārt Zatleram atgriezties pie jau noraidīta varianta kārtējo reizi uzrādītu nenopietnības iespaidu, piedevām jāatceras, ka tieši jautājums par SC nebija mazsvarīgs "olšteiniešu" lēmumā, pamest partiju pavisam. Vienotībā ir pietiekami liels spārns, kuram sadarbība ar "krieviem" nebūt nebūtu pieņemama. Un tāpēc drīzāk Zatlers būs spiests atteikties no savas galvenās "sarkanās līnijas" par oligarhiem un koalīcijā ņemt "zaļos zemniekus." Valdis Dombrovskis šajā ziņā runājis par dažādiem it kā variantiem, kuru pamatā ir doma "valdībā bet ne tā pa īstam," taču grūti spriest, vai tas būtu pieņemami Valsts prezidentam, kuram galvenais ir koalīcijas stabilitāte. Redzēsim, ko politikāņi šodien sabikstīs kopā. Solvita Āboltiņa radio raidījumā teica, ja šodien visu sarunās, tad valdību Saeima varētu apstiprināt jau rīt. Šķiet grūti prognozēt vairāk nekā apmēram 50:50 iespēju, ka tas tā notiks, taču pārāk zemu nevaram novērtēt politiķu vēlmi, tikt pie kloķiem būtībā par jebkuru cenu. Tāpēc jau visa tā runa par it kā bezpartejiskiem ministriem, sakarā ar kuriem partejiskie ļaudis uzņemtos "politisku atbildību."

***

Vēl par sabiedrisko transportu. Šodien Dienā Atis Rozentāls raksta par bezbiļetniekiem vai tā dēvētajiem "zaķiem." Viņš vēsta par kādu māmiņu, kura bijusi pagalam nelaimīga par to, ka ar saviem diviem bērniem visu ceļu nobraukusi "pa zaķi," bet tad nejauši krūšu kabatā ieliktais talons pieskāries aparātam un nopīkstējis. Sasodīts! Vēl A. Rozentāls konstatējis, ka, piemēram, Tallinā sods par braukšanu bez biļetes ir 40 eiro, kamēr pie mums sods maksimālais ir tikai piecītis. Kārtējais demonstrējums par to, ka igauņi prot lietas sakārtot kārtīgāk nekā letiņi. Sabiedriskā transporta runasvīrs (un šajā gadījumā tas ir vienkārši lieliski, ka viņam uzvārds ir ... Zaķis) ir stāstījis, ka attiecīgā iestāde vēlas ieviest 30 latu sodu, jo, kā rakstījis kolēģis, "Piemēram, septembrī konstatēti 6008 bezbiļetnieki. Bail pat iedomāties, cik desmiti tūkstošu ir nekonstatētie." Te nu varu runāt no pieredzes. Viņdien biju Stradiņos, mājās braucu, šķiet, ar 8. autobusu. Šoferītis bija aktīvs, skaļā balsī (un tikai un vienīgi krievu valodā) sarunājās ar priekšējās rindās sēdošajām pasažierēm, un tad pienāca brīdis, kad viņš pa visu salonu nobrēca, ka priekšā gaida kontrole. Salonā sākās visnotaļ liela rosība, ļaudis metās pie aparāta viens pēc otra. Vienalga vienu puisi kontrolieri notvēra, sākās liela skaidrošanās un no šofera puses -- kurnēšana, ka viņam pārāk ilgi ir jāstāv uz vietas (arī kurnēšana bija krievu valodā, bet no konteksta sapratu, ar ko cilvēks nav mierā).

Te lietas būtība ir ļoti vienkārša. Braukt autobusā bez biļetes ir tas pats, kas tirgū nočiept ābolu. Sabiedriskais transports nav lēts prieks, degviela maksā tik, cik tā maksā, arī transporta līdzekļu apkope ir nepieciešama. Lielu robu Rīgas sabiedriskā transporta budžetā iecirta minētais un pagalam populistiskais Ušakova lēmums, ka pensionāri visi pēc kārtas transportā var braukt par velti. Un tāpēc attiecīgā summa jākompensē mums visiem pārējiem. Nezinu, kāds te ir risinājums. Varētu jau atgriezties pie vecās konduktoru sistēmas, bet pašreizējo kontrolieru spēju kontrolēt bezkaunīgākos pasažierus tomēr lielākoties nodrošina tas, ka ar viņiem kopā vienmēr uz vietas ir arī pašvaldības policijas pārstāvji. Piedevām aktīvākos maršrutos, piemēram, 15. trolejbusā, konduktori vecajā iekārtā nebūt ne vienmēr nespēja izspraukties cauri visam salonam, lai pārbaudītu katra pasažiera biļetīti vai tās trūkumu. Taču lielāks sods droši vien būtu risinājums. Gribi braukt ar transportu? Nopērc biļeti. Kinoteātrī tevi bez biļetes iekšā nelaiž, koncertā arī ne. Restorānā un kafejnīcā nevari ēst bez maksāšanas. Siltumu savā dzīvoklī nevari nodrošināt bez maksāšanas. Protams, visos minētajos gadījumos būs cilvēki, kuri centīsies sistēmai apiet, ir dzirdēts arī par cilvēkiem, kuri ieturas restorānā un tad piesit pēdu. Bet tas tomēr ir noziegums, un uz "zaķiem" sabiedriskajā transportā nevaru skatīties citādāk.

Jauku visiem dienu!

4 komentāri:

Gita teica...

Mamma mani bērnībā mācīja: kas melo tas zog, kas zog to liek cietumā...

aldis teica...

es tik vēlreiz vēlējos vērst uzmanību uz to, ka fotogrāfijas uzrādīšana vēl ne par ko neliecina .. nepārzinu, gan šo balsošanu smalkumu, taču ideja vienkārša - ievelku krustiņu par, nofotografēju, ievelku vēl kaut ko - un biļetens sabojāts .. to tikai apliecina, manuprāt, augstais sabojātais biļetenu skaits divos balsojumos pēc kārtas..

Agris teica...

Ļoti labi raksti Streipa kungs, bet manuprāt visur caurstrāvo ļoti vienkārša morāle, kas diemžēl ļoti ir izplatīta mūsu sabiedrībā sākot no saeimas līdz pat parastam šoferim un pasažierim.
Un tā ir, ka vairums no mums domā tikai par savu labumu, tas ir, ja ir iespēja kaut ko "izkruķīt", sameloties, noslēpt, iegūt, nozagt un velpietam ļoti liela iespējamība ka par to neviens neuzzinās, tad tas ir jādara, jo tā tak visi dara un savādāk šinī valsti neizdzīvot.
tad nu lautiņi kas ir godīgi, kas ir labi audzināti, tie velk šo vezumu un tiek nepārtraukti sodīti ar budžeta griešanu, nodokļu palielināšanu utt... cik tādu ir atlicis? nezinu, bet skaidrs ir viens, mūsu saema šinīs dienās kārtējo reizi nodemonstrē attieksmi pret mums un godīgumu kā tādu... es pat teiktu, vēli ko gribi, bet tāpat godigu cilvēku Latvija vairāk par 50% nav...
un saema ir tikai mūsu pašu spogulis.
veiksmīgu un godigu dienu visiem :)

liene teica...

Minot piemēru par sodiem Igaunijā, būtu noteikti jāatzīmē mēnešbiļešu cenu atšķirības starp abām galvaspilsētām.
Tā, piemēram, mēnešbiļete bez ierobežojumiem Tallinā dzīvojošam studentam izmaksā 7 Eur. Līdzvērtīga biļete Rīgā studentam izmaksās Ls 18.40.
Mēnešbiļete bez ierobežojumiem pieaugušajam Rīgā izmaksās Ls 45.90, kamēr Tallinā tāda maksā vien 18.50 Eur.
Pie tik salīdzinoši zemām Tallinas cenām, ir arī par ko tam zaķim šo 40 Eur sodu maksāt...
Turklāt, pašlaik atrodos Milānā. Mēnešbiļete bez ierobežojumiem pieaugušajam šeit maksā vien 30 Eur...

 

free counter