Labrīt, lasītāji!
"Es nezinu, un, ja arī es zinātu, es Jums to nestāstītu" -- šāda bijusi aviokompānijas airBaltic vadītāja un Šlesera mīlulīša airBertolta atbilde uz jautājumu par to, kas izstrādājis gandrīz miljonu latu vērto reklāmas kampaņu, kāda šoruden tiks izvērsta Vācijā, Krievijā un citās pasaules valstīs ar mērķi, Latvijas galvaspilsētai piesaistīt tūristus.
Šādu bezkaunību airBertolts var atļauties tieši tāpēc, ka viņam ir buldozera spēcīgā aizmugure. Taču, kāpēc gan jautājumam par reklāmas aģentūru, kas izstrādājusi kampaņu, būtu jābūt slepenam??! Varētu padomāt, ka reklāmas aģentūra mūsdienās, kad klientu ir maz, tieši priecātos par lielu un acīmredzot krietni naudīgu piedāvājumu. Protams, iespējams, ka aģentūra ir nokaunējusies par to, ka pirmais tās piedāvātais reklāmas lozunga variants bija amizanti kļūdains. "Easy to Go. Hard to Live." Tas nozīmē, ka Rīgu ir viegli apmeklēt, bet tajā ir grūti dzīvot. Freidiska kļūda, jo dzīve galvaspilsētā nudien ne visiem nav viegla, bet vienalga kļūda. Patiesībā bija domāts "Easy to Go. Hard to Leave" -- tātad, viegli apmeklēt, grūti no turienes aizbraukt. Arī tas nav īpaši labs lozungs. "Easy to Go" nav veiksmīgs sauklis, jo darbības vārds "to go" prasa priekšmetu. Un te nu mēs kārtējo reizi nonākam pie tā, kas notiek, ja darbu dara "savējie" un nevis profesionāli cilvēki.
Šāda visatļautība mūsu valstī sit pārāk augstu vilni. Sākot jau ar to, vai krīzes laiks ir pareizais brīdis, kad izgrūst gandrīz miljonu par reklāmas kampaņu. Turpinot ar to, vai airBertolts, kurš vismaz man nav zināms, kā reklāmas speciālists, ir pareizais cilvēks, kam vadīt attiecīgo kampaņu. Un salīdzinot ar to, ka veselības ministre jau ir paguvusi paziņot, ka viņai par skandālu Bērnu klīniskajā universitātes slimnīcā nebūs nekā sakāma, jo tur ļaudis, tāpat kā viņa pati, ir "Tautas" partijai pietuvināti cilvēki. Kā vakar teicu raidījumā "Skats no malas", korumpētība un nepotisma celšana godā pati par sevi ir viena lieta, otra ir politiskais segums, kādu šī prettiesiskā rīcība pie mums allaž bauda. Mūsu politikāņi ir apraduši ar situāciju, kurā viņi var rakstīt likumus, par tiem palielīties, un tad tos vienkārši ignorēt. Šoferu dēliem un Šlesera mīlulīšiem labi. Bet pārējiem?
Jauku visiem dienu!
otrdiena, 2009. gada 10. novembris
Abonēt:
Ziņas komentāri (Atom)
7 komentāri:
Sveiciens!
Lai arī man ne vairāk un ne mazāk atkrita žoklis no Bertolda teksta, es tomēr pamēģinu distancēties un paskatīties uz kampaņu pašu kā tādu. Un ziniet - man šie vizuāļi šķiet N-tās reizes labāki un pārdot spējīgāki par visu, kas nācis no Latvijas institūta rokām. Manuprāt mērķa auditorijai tiek radīta tieši tā sajūta, ko viņi varētu sagaidīt - ziema pasaku ciemā, nevis viņiem vēl nezināmas tradīcijas (piem. Dziesmu svētki). Par tām ir jāstāsta tad, kad cilvēks uz šejieni ir dabūts, par makšķeri izmantojot viņam mentāli saprotamu lietu. Kļūda gana amizanta savā traģismā gan :)
Un arī ciklopiskais sirds tēls padevies uzticamības pilns.
Katrā ziņā tas viss ļoti lielā mērā atšķiras no absolūti senilās komunikācijas, kas bija līdz šim.
Lai arī mani vajā aizdomas (tikai aizdomas), ka šo kampaņu ir izstrādājusi tā pati aģentūra, kas strādāja ar zilajām govīm un kura nezkāpēc jau neskaitāmas reizes izstrādājusi valsts kampaņas bez konkursa.... Ja
Vispār man arī patīk, no tā, kas patlaban redzēts. Izskatās pro. Tikai savādi, ka mājaslapa vēl nestrādā. Gribēju ieiet, apskatīties, bet vēl nav palaista acīmredzot. Vajadzēja jau būt, ja reiz preses konference tika rīkota.
Viens komentārs no Cita Diena lika padomāt par to saukli vēl tālāk: "to go angliski nozīmē – doties projām, nevis sasniegt vai atbraukt, vai nu kā to te katrs tulko… to come – atbraukt
to go – virzienā projām no sevis
to come – virzienā uz sevi".
Tātad, būtībā, pirmais variants bija: "Viegli doties projām. Grūti dzīvot" - kas jau izklausās kā speciāli taisīts ar smagu ironiju.
Hard to Live.
vai tiešām freidiskā pārraukstīšanās? nelolosim ilūzijas par informāciju kāda pieejama ārzemēs par Latviju. zeme, kura bij ES čempione inflācijā, tagad bezdarbā un tā jau izcili zemā IKP ievērojamā kritumā. šķiet neko augstākās domās par dzīvošanu šeit kā paši veltam kautkādiem Kalugas vai Zimbabves iedzimtajiem, eiropieši nav. un reklāma no sērijas 'pasmejies par sevi pats' - Zeme, kurā grūti dzīvot - kā zilums zem acs! precīzi mērķī!
p.s. cik sapratu no skaidrojumiem citās vietnēs - kampaņa notiks SWE, DE, RUS, FIN, protams LT un EE medijos - nez vai tur liks tekstus angliski - drīzāk pielauzīs vietējā mēlē - būs jauni pārsteigumi!
Ja vēl pieliekt domu, ka ar 'easy to go' var arī apzīmēt atvieglošanās vieglumu tualetē (medicīniskajā kontekstā, piemēram), tad vispār jautri paliek.
Kārli,
Jaunais lozungs, pareizā fonā.
http://gallery.me.com/iluters#100036/Riga_city&bgcolor=black
Ierakstīt komentāru