Labrīt, lasītāji!
Pēdējā laikā nācies lasīt par vairākiem jautājumiem, kuru kontekstā nācies domāt kategorijās "mēs" un "viņi." Nē, nē, šoreiz runa nav par tiem "viņiem," kuri vakar pie tā dēvētā "uzvaras" pieminekļa sēroja par aizgājušo godību, kamēr "mēs" atcerējāmies, ka viņu "uzvara" nozīmēja mūsu okupācijas sākumu. Nē, šoreiz runa ir par tādām visnotaļ ekonomiskām lietām.
Piemēram, par vēsti, ka, Slovākijā veikts pētījums, kurā konstatēts, ka vairāki Eiropas un pasaules līmenī pazīstami uzņēmumi, iespējams, tā dēvētajās jaunajās ES dalībvalstīs (un, jādomā, arī citur ārpus "vecās" Eiropas) tirgo draņķīgāku preci nekā citur. Ziņots, ka vienīgi šokolāde Milka visur ir vienādas kvalitātes, par ko prieks, jo Milka šokolāde ar lazdu riekstiem man garšo pat ļoti. Bet ko domāt, piemēram, par Coca-Cola? Tiesa, es kolu dzeru reti, bet vai tiešām būtu iemesls domāt, ka Atlantā bāzētā kompānija aborigēniem cenšas iesmērēt kaut ko sliktāku nekā pašmāju ļaudīm? Cik var spriest, runa ir par to, vai vienuviet tiek lietots lētāks, bet cituviet -- dārgāks saldinātājs. Internetā var atrast Coca-Cola pārstāvjus skaidrojam, ka, jā, saldinātājs no vienas pasaules malas uz citu var mainīties, bet kvalitātes prasības tomēr ir kvalitātes prasības un, kā teikts vienā firmas mājaslapā, "sākot ar produkta izveidošanu un turpinot ar tā iepakošanu un tad liešanu glāzē, mums nav pieņemams nekas mazāks par simtprocentīgu kvalitāti. Mūsu klienti visā pasaulē pelnī augstākās kvalitātes dzērienus, kādus varam ražot. Katru reizi." Tas pats, starp citu, sakāms par vēl vienu Amerikas gigantu pārtikas preču jomā, proti -- Makdonaldu. Makdonalds sper nenormālus soļus, lai pārliecinātos, ka visur pasaulē, kur ir dabūjams Big Mac hamburgers, tas būs tieši viens un tas pats hamburgers. Ja valstī neēd liellopu gaļu, tad Big Mac nebūs vispār, bet citādi tas visur būs viens un tas pats.
Slovākijas pētījumā dots mājiens, ka šāda veida uzņēmumi apzināti uz Austrumeiropu sūta lētā gala preces. Ja tā, tad Coca-Cola gadījumā kaut kur Atlantā ir dokuments, kurā šāds lēmums ir piefiksēts, un, manuprāt, ir pat ļoti maz ticams, ka tas tā ir. Jo tas nozīmētu, ka par zemākas kvalitātes kolu būtu jāzina ne tikai tiem diviem vai trim cilvēkiem, kuri it kā zina Coca-Cola formulu, bet arī katram, kurš pērk dārgāko vai lētāko izejvielu, katram, kurš pārrauga šo procesu u.tml. Nepārprotami tas būtu liels skandāls. Taču patērētājam attiecībā uz jebkuru pārtikas preci būtībā ir divas prasības: Lai tā labi garšo un lai tā nedara pāri. Žurnālā Dienas ēdieni esam runājuši par to, ka vajadzētu savākt konkrētu preču komplektu no Latvijas un no ārvalstīm un paskatīties, vai tās garšos citādāk, bet zināmā mērā tas tomēr būs subjektīvs vērtējums arī tad, ja tā būs tā sauktā aklā degustācija. Un nudien negribas ticēt, ka šī ir joma, kurā ir notikusi kaut kāda briesmīga sazvērestība. Redzēsim, vai slovāku pētījuma rezultātā notiks kāda plašāka izmeklēšana, tādu Eiropas komisijai ir paģērējuši bulgāri bet diez vai taps konstatēts, ka kāds pret veselu un ļoti lielu reģionu ir izturējies kaitnieciski.
Šajā kontekstā šodien laikrakstā Diena ir visai savdabīgs komentārs no tās komentāru lapā visai nesen uzradušā Sandra Toča (viņš mums ir viens no tiem, kuri mētājas no žurnālistikas uz politiku un atpakaļ un tad atkal atpakaļ -- kandidāts ir bijis, visai aktīvi mūsu republikas oligarhus reizēm ir slavējis). Kolēģis Točs zina recepti, kā reaģēt uz slovāku pētījumu. Arī Latvijai vajag pievienoties bulgāru prasībai par to, lai tiktu veikta izmeklēšana. Piemēram, ar to varētu nodarboties Patērētāju tiesību aizsardzības centrs. Bet, ak tavu nelaimi! PTAC atrodas Ekonomikas ministrijas pakļautībā, un Ekonomikas ministrijas vadībā ir, kā to mums ir paskaidrojis S. Točs, "ārzemnieku partijas" pārstāvis. Ak, tā. Kura tad nebūtu tā "ārzemnieku partija"? Tā būtum tā, kuru pārstāv zemkopības ministrs Jānis Dūklavs no "partijas, kurai latviešu intereses, jācer, ir svarīgākas nekā izpatikšana ES kungiem." Ne vienā, ne otrā gadījumā autors nav partiju minējis vārdā, bet nevajag, tāpat skaidrs, un te nu ir redzams, kas Dienas redakcionālajam lācītim patiešām ir vēderā. Buldozera kādreizējam biznesa partnerim piederošā Diena tagad mums vēlas iestāstīt, ka Vienotība ir "ārzemnieku partija" un tāpēc "kārtīgiem" latviešiem no tās derētu tā pa gabalu... Diez kas nav.
Un šajā kontekstā par "kārtīgiem" latviešiem šajās dienās ir arī otra lieta. Nesen vienā mūsu valsts lauksaimniecības spārnā izcēlās pamatīga villošanās par to, ka ogu un augļu pārstrādes uzņēmums Pure Food tapa pārdots beļģu uzņēmumam. Tas, ka beļģu uzņēmums solīja saglabāt visus Pure Food vadības pārstāvjus un darbiniekus, kā arī uzņēmumā veikt lielas investīcijas, tas netraucēja tiem, kuri gražījās. Atkal "latviešu" uzņēmums (jā, "Pure Food" ir dikti latvisks nosaukums) zaudēts! Nu, nezinu, jo no tā laikam izriet doma, ja reiz latvietis ir radījis kompāniju, tad notiek kaut kas nodevīgs, ja kompānija pēc tam tiek pārdota tālāk un pie tam ārzemniekam. Atļaušos nepiekrist. Pure Food gadījumā darījums atver durvis daudz plašākam tirgum, un man ir grūti iedomāties, ka uzņēmuma vadība labprātāk sēdētu savā dīķītī bez izejas uz ārpusi, jo tas būtu "latviskāk." Grozies kā gribi, Latvija tomēr ir divu organizāciju dalībvalsts, kuras abas paģērē tirgus atklātību, proti -- Eiropas Savienības un, ja kas, arī Pasaules tirdzniecības organizācijas dalībvalsts. Protams, arī šo koptirgu iekšienē protekcionisms nav nepieredzēta lieta. Daudzviet Eiropā aviokompānijas ir pastāvējušas tikai tāpēc, ka attiecīgā valsts tās stutē, tas pats sakāms par iekšzemes automobiļu ražotājiem u.c. veida "tautas lepnumiem." Taču, diez vai tas ir tas, ko Latvija pārāk bieži var atļauties. Tiesa, pirms kāda brīža valsts metās cīņā, lai nepieļautu Latvijas finiera nonākšanu ārvalstnieku rokās, bet tur tomēr bija viena būtiska atšķirība no Pure Food -- Latvijas finieri gribēja pārņemt agresīvs krievs (tātad -- trešās valsts pārstāvis), kamēr Pure Food salaulājās, tā teikt, ar partneri no brālīgās līdzdalībvalsts (piedevām ne ar kompāniju, kura pieder septiņpadsmit ofšoru ķēdei, kā tas mēdz pie mums būt raksturīgi). Ekonomika robežas tomēr negriboši pazīst, it īpaši mūsu globalizētajā pasaulē. Šad tad dzird runājam, ka Latvijai ir vajadzīgs savs "Nokia." Bez starptautiska procesa arī Skandināvijas Nokia nebūtu nekāds Nokia. Un, starp citu, Skandināvijas Nokia jau kādu labu brīdi pa pusei pieder vāciešiem. Ja kas.
Šī plašākā koptirgus kontekstā mulsinoša ir vēl cita aptauja, par ko šodien lasāms presē. Mūsu valstī, kur 34 procenti ļaužu uzskata (vai vismaz apgalvo, ka uzskata), ka saule riņķo ap zemi un nevis otrādi, kā liecina cita aptauja, veseli 50 procenti uzskata, ka Latvija no dalības ES neko nav ieguvusi. Fakts, ka Latvija joprojām no ES saņem četras reizes vairāk naudas nekā tajā iemaksā, acīmredzot šos ļaudis nemulsina, lai gan jādomā, ka reti kurš no tiem, kuri intervētājam teica "nē, neko nav ieguvusi," šajā jautājumā ir īpaši iedziļinājies. Kopā ar jezgu par Pure Food, te kārtējo reizi sanāk tas latviešu pašizolācijas instinkts. Nekādi ārvalstu partneri. Nekādi ārvalstu īpašnieki. Nekādas ārvalstu apvienības. Varbūt daļēji to var saprast vēsturiskās kategorijās, lai gan arī pirms 2. pasaules kara Latvija taču bija starptautisku organizāciju dalībvalsts. Taču mūsdienu globalizētajā pasaulē tas tomēr ir un paliek labi, ka mūsu republika nav maza saliņa plaša okeāna vidū, kuru neviens nekad nevar sasniegt un kur jāsaimnieko tikai vienīgi pašiem. Vienu gan varu derēt -- neticu, ka uzņēmumā Pure Food kāds īpaši patlaban ir nokāris degunu un uzskata, ka nav adekvāti patriotisks. Un, savukārt, tieši lauksaimniecības sektorā nu gan nebūs atrodami tie, kuri uzskata, ka no ES nav nekāda labuma. Jā, var runāt par to, ka platības maksājumu kontekstā Latvijas situācija salīdzinājumā ar, teiksim, Francijas situāciju nav pati tā labākā, bet vai tad labāk būtu, ja šādu maksājumu nebūtu vispār? Protams, ka ne.
Daudz mūsu valstī runāts par to, ka vajadzīgas investīcijas, Valsts prezidents par to vien runā, kad braukā pa dažādām pasaules valstīm, bet nožēlojamais fakts ir tas, ka arī investori ir spiesti saskarties ar šo nabas kasīšanas un pašizolācijas fenomenu. Gribi kaut ko celt? OK, bet tikai ne manā pagastā. Tā ir bīstama domāšana, jo viens nav cīnītājs un nekad nav bijis. Domājot par Eiropas Savienību, Apvienoto Nāciju organizāciju u.tml., nav dalījuma "mēs" un "viņi." Tie paši "viņi" esam arī mēs. Jautājums ir tikai par to, cik prasmīgi mēs spējam tajā vidē atrasties.
Jauku visiem dienu.
pirmdiena, 2011. gada 9. maijs
Abonēt:
Ziņas komentāri (Atom)
9 komentāri:
Par PURE FOOD es tomēr domāju, ka Latvijai nav nevienas mammas ne austrumos, ne rietumos, tādēļ pārdošanās uz jebkuru pusi ir tikai un vienīgi pārdošanās.
Šlesers mūs atbrīvoja no savas mazumtirdzniecības, Šķēle - no pārtikas rūpniecības, visi kopā no bankām, cukura ražošanas. Gribēja arī finieri. Tūlīt ies telekomunikācijas, enerģētika.
Kas mums paliks. Lētas biļetes uz "stroiku ar skatu uz Temzu"?
Nē, vismaz pagaidām paliks arī, piemēram, Lido. Tas tā. Galvenais, Andri, ir tas, ko rakstīju blogā -- te var būt tautisks jautājums, bet katram uzņēmējam pašam tomēr pirmkārt gribas paēst un ģimeni pabarot un, ja pašam neveicas tik labi, cik cerēt, tad viņš meklē glābiņu, kur vien to var atrast. Vai arī viņam iet labi, bet viņš grib, lai iet vēl labāk. Man neceļas roka viņu kritizēt.
Es arī nekritizēju uzņēmēju. Problēma tāda, ka mums sistēmātiski ir iznīcināts "nacionālais" (domāts - ar Latvijas izcelsmi, ne tautisks vai ģenētisks) kapitāls. Ja pieņem, ka nacionālie buržuji padara darbu un vēlas doties pensijā, tad nav uz vietas, kas viņu biznesu spētu pārpirkt.
To varētu darīt "nacionālie" fondi, kaut vai valsts bankas. Es neticu muļķībām, ka valsts pēc definīcijas ir slikts saimnieks. Bet tas tiek uzspiests - tā Unibanku atdevām, tagad Hipo spiež ārā no "investoru" darba lauka. Kārli, man tas kopumā izskatās nepareizi. Var mierīgi izlaist teorijas postulātus, jo Latvija ir šīs teorijas praktiskais rezultāts - rezultāts, kuru brīvprātīgi neviens negribēs atkārtot.
Pirms dažiem gadiem vajadzības spiests papētīju veikalu plauktos vairākus vēl tagad populārus importa tīrīšanas līdzekļus. Uz dažiem no tiem bija skaidri rakstīts - ražots tādām un tādām valstīm (šķiet minēta tika Austrumeiropa, ja atmiņa neviļ). Toreiz ļaudis runāja, ka viens un tas pats veļas pulveris Vācijā un Latvijā ir atšķirīgs. Šodien arī pieļauju, ka uz šo pusi nokļūst it kā tā pati prece, bet tomēr lētāka visādā ziņā. Teiksim, kafiju ļaudis atved no Vācijas un saka pavisam cita garša.
Es it īpaši uzmanīgs būtu par apgalvojumiem tādu preču gadījumā, kuras vispirms ir sajaucamas ar ūdeni, pirms tās tiek dzertas (kafija) vai izmantotas tīrīšanas vajadzībām (veļas pulveris). Tā nu gan ir joma, kurā mums ir atšķirības ar Rietumeiropu -- ūdens kvalitāte, tā cietums vai mīkstums u.tml. Varbūt, ka tur tas suns aprakts, jo joprojām nevaru iedomāties, ka Rietumos ir kāds uzņēmums, kas apzināti ražo brāķīgāku preci vienai pasaules daļai nekā citām.
Eh, Kārli, mēs, vietējie, bijām naivi 20 gadus, bet tu laikam esi gatavs turpināt :)
Es jau sen piemēram CD un DVD tukšos diskus sūtu no ASV tapēc kā tie kas tiek tirgoti šeit ir pilnībā nelietojami. Datu glabāšanas ziņa Flopy diskete bija izturīgāka un drošāka ka šeit tirgotie diski. Un tas ir novērojums kas reāli darbojās. Par Pure Food, Tas vispār ir mantojums no PSRS laikiem, kas viņu un ka privatizēja lai paliek, bet tur sākumā ražoja viebīgo dabīgo sulu Eiropā, jo vienkārši nebija naudas par ko gāst iekšā saldinātajus, garšas pastiprinātājus uTT. Tagad jau sen taisa no koncentrātiem. Atnāks kapitālists, labākaja gadijumā iegrūdīs naudu un būs viss vēl mākslīgāks. Sliktākajā aiz šī pircēja stāv kāda cita dzērienu ražotāju kompānija. Un pirkšana nozīmē tikai konkurentu novākšana, un tas ir par 90% ticamākais. Kas nu nekādi nav patēretāja interesēs.
Veidētāju tautai vienmēr gan produkti plauktos būs draņķīgāki, nekā kaimiņiem, gan aktīvi uzņēmēji un radītās pārmaiņas tuvinās pasaules galu.
@ Viuks: Vai dieniņ, cik apokaliptiski!
Ierakstīt komentāru